Monday 16 September 2013

Ke Dusun Atok


Ingat tak zaman sekolah dulu cikgu suruh buat karangan tentang cuti sekolah. Macam-macam tajuk, ada pergi balik kampung la, pergi ke dusun atok lah padahal masa cuti sekolah sibuk tengok karton kat tv..ntah masa bila pulak gi ke dusunnya..lagi pon aku mana ada dusun buah-buahan, dusun kelapa sawit ada lah..huhuhu. Memandangkan aku ni anak jati kampung, ko karangan macam tu boleh goreng lagi la..

Tu kisah aku, berbeza pula ngan anak aku yang di besarkan di bandar, bandar tak bandar sangat la. Walaupun di besarkan di bandar, dia masih bernasib baik sebab atok dia ( Kira mentua aku la ) ada tanam pokok buah-buahan kat kebun..Ada peluang la si Haziq ni merasa buah-buahan segar dari kebun..


Bersuai kenal dengan nyamuk


Takkan tengok buah yang jatuh je..Gi la petik buah tu

Di pendekkan cerita, hujung minggu lalu gi balik kampung, kebetulan pulak tengah musim buah-buahan.. Tunggu ape lagi, di kebun la petik buah-buahan..Gi kebun naik motor je, tu yang mudah, kereta xboleh masuk ke kebun..xde jalan untuk kereta.Macam-macam buah ada..rambutan ada, pulasan ada tapi yang menjadi perhatian aku adalah buah langsat..


Hero kampung dah tunjuk skill

Cepat la Haziq petik buah tu

Eeeyyyaahhhh..sikit je lagi..Dah nak sampai dah tu

Buah langsat sedang ranum.

Segar dari kebun

Peace!!!

Baru panjat sepokok dah kepenatan macam lari sekampung. Peluh jangan citer la klau tadah boleh dapat sebesen kot.. Patut orang kampung sihat-sihat. Hari-hari kerja kuar peluh, makan makanan segar pulak tu.


No comments:

Post a Comment